A Mátrix éve
- 2005.02.28. 17:49
Négy évvel ezelőtt Larry és Andy Wachowski Mátrix című korszakos munkájával forradalmasította az akciófilm műfaját. Idén a mozi két további epizódjával, egy Mátrix-videojátékkal és egy animációs filmeket tartalmazó DVD-vel a rajongók alaposan feltérképezhetik a Mátrix-univerzumot. Nem véletlen, hogy a Newsweek magazin 2003-at a Mátrix évének nevezte.
Négy évvel ezelőtt Larry és Andy Wachowski Mátrix című korszakos munkájával forradalmasította az akciófilm műfaját. Idén a mozi két további epizódjával, egy Mátrix-videojátékkal és egy animációs filmeket tartalmazó DVD-vel a rajongók alaposan feltérképezhetik a Mátrix-univerzumot. Nem véletlen, hogy a Newsweek magazin 2003-at a Mátrix évének nevezte.
A film alkotói 2001. februárjában megbíztak egy közútépítő társaságot egy közel négy kilométer hosszú - jelzőtáblákkal, lehajtókkal és felüljárókkal kiegészített - autópálya megépítésére a kaliforniai Alamedán található haditengerészeti bázis területén. A Mátrix - Újratöltve (Matrix - Reloaded) című film egyik legfontosabb helyszíne ez az autópálya, itt játszódik - a Newsweek magazint idézve - "a filmtörténet egyik legvadabb és legizgalmasabb autós üldözése". Megálmodói ugyanolyan virtuális teret hoztak létre ezzel a sztrádával, mint amilyen a Mátrix-filmek virtuális valósága.
Idézett üldözés során tucatnyi gépkocsi rohan egymásba, miközben kung-fu harcokat imitáló küzdelmi jelenetek folynak az autók utastereiben és a mozgó autók tetején. Ez a jelenet minden eddigi élőszereplős felvételt felülmúl a látvány és az intenzitás tekintetében.
Larry és Andy Wachowski nemcsak írta és rendezte a filmet, hanem kivette a részét a mű képi világának megtervezéséből is. Annak a vizuális kalandnak a megtervezéséből, amely várhatóan - akárcsak az első rész - jó időre meghatározza majd az akcióműfaj fejlődését, és amelynek döntő szerepe lehet abban, hogy 2003. a Mátrix éveként vonuljon be a filmtörténetbe.
A rajongók négy éve lankadatlanul várják, hogy visszatérhessenek a Mátrix-univerzumba, és ahhoz, hogy ezt megtehessék, az első rész Egyesült Államokbeli, május 15-i premierje lesz segítségükre. Ugyancsak május 15-én, a filmbemutatóval párhuzamosan jelenik meg a piacon a műfajban soha korábban nem látott motívumokkal felturbózott Enter the Matrix című videojáték. A videojáték megjelenését követi még a nyáron a Larry és Andy Wachowski munkái által inspirált anime-sorozat DVD-kiadása: az Animatrix című gyűjtemény júniusban kerül piacra a világ számos országában. Végezetül ugyancsak még az idén bemutatásra kerül a trilógia harmadik része, amely számos, korábban homályban hagyott problémát fog megoldani. A Mátrix - Forradalmak (Matrix - Revolution) című rész bemutatóját pontosan hat hónappal az Újratöltve utánra tervezik: a premierre novemberben kerül sor.
A Mátrix-jelenség
1999-ben Larry és Andy Wachowski - akik mögött ekkor még csupán egyetlen film, a Fülledtség című neo noir állt - forradalmasították az akciófilm zsánerét, és új dimenziókat nyitottak a vizuális effektusok, illetve a harci koreográfia világában második nagyjátékfilmjükkel. Akárcsak Neo (Keanu Reeves), aki képes volt meglátni a valóságnak hitt máz mögött az igazságot, a nézők is bepillantást nyertek a szép új világba, a komputer generálta Mátrixba, amely igájába akarja hajtani a világot. Neo felébred a káprázatból, és rádöbben, hogy messianisztikus küldetése van: meg kell mentenie az embereket a szellemi vakságtól.
Mielőtt a film megjelent DVD-n, nem kevesebb mint 171 millió dollárt hozott az Egyesült Államokban, világszerte pedig további 209 milliót. Amióta a DVD megjelent, rajongók sokasága vásárolta meg a filmet, kereste fel a whatisthematrix.com nevű weboldalt, és kísérlete meg felfejteni a film titokzatos rétegeit, mohón várva arra, hogy ismét beléphessen a Mátrixba.
A várva várt pillanat most elérkezett.
Évekig tartó gondos előkészületek vezettek az új Mátrix-kalandig, a májusban bemutatásra kerülő Mátrix - Újratöltve című produkcióig, amelyet az első film stábja készített. A következő epizód, a Mátrix - Forradalmak ezt hat hónappal később követi. "Nem tehettük meg a Mátrix-rajongókkal, hogy hat hónapnál tovább várassuk őket a folytatással - nyilatkozta Joel Silver producer a Newsweeknek. - Már csak azért sem, mert az Újratöltve és a Forradalmak között nagyon szoros a kapcsolat."
A héthetes alamedai és más kaliforniai helyszíneken történt forgatás után 270 napos maratoni munka kezdődött meg Ausztráliában: a második és a harmadik epizódot itt párhuzamosan forgatták 2001-ben és 2002-ben. A forgatások a legteljesebb titoktartás közepette zajlottak, olyannyira, hogy még a színészek is csak töredékeit láthatták az elkészült jeleneteknek. Ez a körülmény nem kis teljesítményt kívánt a rendezőktől, hiszen a titoktartási kötelezettség hátráltatta az élő és a komputer generálta akciók egyébként sem egyszerű összehangolását.
A Mátrix struktúrája
A harmincas éveik derekán járó Wachowski fivérek - Larry 37, Andy 35 éves - annak idején eredetileg egy trilógia tervével keresték meg Joel Silver producert. A testvérek már kezdetben háromrészes történetnek szánták a Mátrixot, de annak ellenére, hogy tervük egyöntetű helyeslésre talált a Warner Bros. stúdiónál, szerény szakmai múltjuk miatt csak az első rész elkészítésére kaptak lehetőséget. Ennek leforgatásával azonban bebizonyították, hogy eredeti trilógia-tervük is képes megállni a helyét, így lehetővé vált számukra a folytatások elkészítése.
Míg a Mátrix világhírű lett, magukról a rendezőkről alig tudni valamit. Ahogyan Silver producer emlegeti őket, "a fiúk" természetüktől fogva kiváló mesemondók: képregényeken nőttek fel, és elsőrangú vizuális fantáziával rendelkeznek - nem véletlen, hogy sikerült történetük köré egy komplett univerzumot felépíteniük.
A stáb tagjai mind úgy meséltek a testvérpárról, mint egy egész kettéhasadt részeiről. Akik ismerik őket, állítják: soha nincsenek nézetkülönbségek a filozófiai műveket előnyben részesítő Larry és a sci-fit kedvelő Andy között. Kiváló párost alkotnak: a jó zsaru-rossz zsaru játszmában Andy a "jó", Larry a "rossz", így nagyszerűen kiegészítik egymást.
Az idén bemutatásra kerülő két epizódon ugyanazok a szakemberek dolgoztak, mint akik a Mátrix első részében is, a két új produkció is ezen szakemberek rendkívüli mesterségbeli tudását dicséri. Íme a stáb: a vizuális effektusok szakértője az Oscar-díjas John Gaeta; a speciális effektusok szakértője Steve Courtley; az operatőr Bill Pope, a látványtervező Owen Paterson; a vágó az Oscar-díjas Zach Staenberg; a jelmeztervező Kym Barrett; a hangmérnök az Oscar-díjas David Lee; a küzdősportok szakértője a Mátrix és a Tigris és sárkány koreográfusa, Yuen Wo Ping.
Fontosabb filmtechnikák
John Gaeta feladata az volt, hogy a vizuális effektusok terén a legújabb technikákat alkalmazza, és ahogyan annak idején a Mátrix első része, a második és a harmadik fejezet is a látványtechnika úttörője legyen. Gaeta korábbi csapatával, a Manixszal készítette el a Baljós árnyak vizuális effektusait, amelyért az Akadémia Oscar-díjjal jutalmazta. Mivel azonban a Manix túl kicsinek bizonyult a Mátrix-trilógia következő két epizódjának kivitelezésére, és a Wachowski fivérek elképzeléseiben szereplő technika számos újítást igényelt, Gaeta megalakította az Esc (a billentyűzet 'escape' gombjáról elnevezett) céget, amely a kaliforniai Alamedában telepedett meg. Az Esc hatalmas hangárjainak alapterülete mintegy 76200 m2. Gaetáék műhelye az épületmonstrumon belül történetesen épp a pirotechnikai labor szomszédságában helyezkedik el, ahol éjjel-nappal robbanásveszélynek vannak kitéve.
Az Esc és még hat másik vizuális effektusokkal foglalkozó stúdió megtervezett 2500 különböző digitális jelenetet, jócskán felülmúlva ezzel a Mátrix első részét, amelyben 412 ilyen jelenet szerepelt. Ahogyan az első részben alkalmazott "bullet time-technika" forradalmasította az akciófilm műfaját, feltehetően úgy fogja átalakítani a kortársfilmek világát a két új részben bevetett "virtuális fényképezés". A virtuális fényképezés elmossa a valóság és a komputer teremtette világ közötti határvonalat, és tökéletes illúziót kelt. A legutolsó részlet és a legapróbb hajszál is pontos mása az eredetinek. Gaeta csapata bármit képes digitálisan megteremteni: az emberektől az autókig, a belső terektől a mozgó járművekig, bármilyen tárgyat vagy környezetet létrehoz. A "virtuális fényképezés" titka, hogy valamennyi digitális kép egy-egy valóságos kép másolata.
Az effektusokért felelős csapat öt csúcstechnológiás digitális kamera segítségével minden színészről a pórusokig, a hajszálakig részletes felvételeket készített. Ezt a procedúrát "universal capture"-nek nevezi az angol (röviden U-cap). Valamennyi így kapott felvétel felkerül egy számítógépre, amely a színészek játékát minden szögből meg tudja mutatni, így tehet például 360 fokos fordulatot a kamera valaki körül anélkül, hogy valójában megmozdították volna. Abban a pillanatban, hogy a színészről ily módon háromdimenziós képet készítettek, tulajdonképpen bármit meg lehet tenni vele: kung-fura vagy repülésre lehet "tanítani". Így repült Neo 2000 mérföld/órával egy nagyváros felett. Kétséges, hogy azok, akik megtekintik a filmet, érzékelni fogják a valóság és a virtualitás különbségét - ahogyan ez már a Mátrixban lenni szokott.
Hatás - visszahatás
A Mátrix-univerzum rengeteg forrásból táplálkozik: képregényekből, japán animékből (így például Mamoru Oshii kultikus Ghost in the Shelljéből), cyberpunk fikciókból (így például William Gibson munkáiból), az ázsiai kung-fu filmekből, de a görög mitológiából és a Bibliából is.
Amióta viszont 1999-ben bemutatták, reklám-, tévé- és mozifilmek sokasága idézi meg a Mátrixot, különösképp a "bullet time"-ként elhíresült technikát, amelynek segítségével a kamera teljes kört képes leírni egy-egy kép körül. Az addig sosem látott küzdelmi jelenetekhez használt technikákat többek között a Charlie angyalai, a Shrek vagy a Horrorra akadva is alkalmazta. De nem csupán a mozifilmek használják a "bullet time-technikát": a The Fox tévécsatorna ezt vetette be a 2002-es Superbowlon, hogy különböző szögekből is megmutathassa játékait.
1999 őszén, miután a Mátrix világszerte hatalmas sikert aratott, Larry Wachowski testvérével közösen felvázolta a Mátrix "világuralmának" megteremtésére vonatkozó tervét. Nem csupán a két következő epizódot és a www.thematrix.com nevű weboldalt készítették elő, hanem számos egyéb olyan projektet, amely a médián keresztül a Mátrix további térhódítását hivatott szolgálni.
E tervek között szerepelt a Mátrix-univerzumban játszódó anime-sorozat, valamint a legelső Mátrix-videojáték, az Enter the Matrix is. Ám a Wachowski testvéreknek ez sem volt elég, a maguk által teremtett világban részt akartak vállalni minden új projektben. Az idén nyáron piacra kerülő The Animatrix nevet viselő DVD kilenc animéje közül maguk írtak négyet, emellett ők felügyelték a többi öt elkészítését is. A The Final Flight of the Osiris, amely valósághűségét illetően készítői előző munkáját, a Final Fantasyt is felülmúlja, a Warner Bros. Pictures Álomcsapda (Dreamcatcher) című filmjével együtt kerül mozikba. A Mahiro Maeda rendezte Second Renaissance első és második része a gépek történetét meséli el a gépek szemszögéből. A kétrészes kaland már idén tavasz óta látható a www.theanimatrix.com internetes oldalon.
Az interaktív videojáték alapjául szolgáló történet szintén Wachowskiék munkája: a rendezők maguk írták a játék 244 oldalas forgatókönyvét, és a játék valamennyi jelenetét az eredeti Mátrix-szereplőkkel és -stábbal vették fel. A játék keretei tágabbak a mozifilmekénél, és a Forradalmak hivatkozik is rá Niobe (Jada Pinkett Smith) és Ghost (Anthony Wong) szerepeltetésével. Az Enter the Matrix feleleveníti a filmtrilógia legizgalmasabb, feszültséggel teli pillanatait, lélegzetelállító mutatványait - valamennyi akciót a Mátrix koreográfusmestere, Yuen Wo Ping és csapata tervezte. Alkotói úgy szerkesztették meg a játékot, hogy használói állandóan számítógépes üzenetekkel találkozzanak, melyek arra buzdítják őket, hogy lépjenek be, törjék fel a Mátrix titkát. A játék kivitelezőinek sikerült elérniük, hogy az a Mátrix-filmek mélyebb megértését szolgálja.
Joel Silver producer szerint az animéket, a játékot, a weboldalt és a filmeket tartalmazó multimédiás csomag egy teljes univerzumot rajzol ki, való világunk egyik minden részletében felépített alternatíváját. Mindez megalapozza azt a nézetet, miszerint 2003. a Mátrix éveként vonulhat be a filmtörténetbe.
|